SISÄINEN JA ULKOINEN MARKKINOINTI

Sisäinen ja ulkoinen markkinoint

  1. Kerro vähintään neljä keinoa, miten voi edistää sisäistä markkinointia.

Vastaus: Koulutus, kannustus, me-henki, tiedotus.

Esim. Työnantaja lähettää omia työntekijöitä koulutukseen.

Jos on työpaikalla hyvä työntekijä, siis työnantaja kannustaa häntä. Esim. antaa lahjan tai palkinnon.

Pomo antaa kaikki tiedot mitkä ovat tärkeät.

  1. Selvitä mitä tarkoittaa yrityksen ulkoinen markkinointi

Kerro vähintään neljä keinoa, miten voi edistää ulkoista markkinointia

Kerro esimerkkejä työssäoppimispaikastasi

Tapahtumat, kilpailut, kanta-asiakasedut, tyytyväisyyskyselyt, asiakaspalvelu.

Työharjoittelupaikalla meillä on kirja mihin asiakkaat voivat kirjoittaa palautetta. Voimme kirjoittaa kyselyt ja asiakkaat täyttävät ne.

Sitten pomo lukee ja mietti; onko kaikki kunnossa tai kannata lisätä mitä.

Tapahtumat-se voi olla pikkujoulu, mihin asiakkaat voivat tulla syödä piparkakkuja ja glögiä.

Kilpailut-esim. kaikki asiakkaat voivat osallistua ja sitten ottaa lahjan, jos onnistuu. Olen nähnyt, että kampaamon omistajalla on paljon vakituisia asiakkaita, joille omistaja antaa lahjoja.

 

Ilmapiiri 
Työpaikalle voidaan luoda hyvä ilmapiiri, jos työpaikalla toimitaan sovitulla tavalla, kuten 
esimerkiksi palkka on hyvä ja se maksetaan ajoissa, sekä lomat pidetään ajallaan. Työpäivät 
eivät venyisi yli kahdeksan tunnin, sekä henkilökunta saisi tarpeeksi koulutusta, esimerkiksi 
uuden kampauksen, värjäyksen ja leikkauksen toteuttamisessa. Myös tuotteet, kuten 
hiusvärit, hiusten käsittely tuotteet jne, olisivat tarvittavissa lähettyvillä.

2. Olin korukaupassa virossa, missä oli erittäin hyvä palvelu ja olin tosi tyytyväinen. Myyjä 
auttoi valitsemaan korun, joka sopisi tyyliini, joka on samalla myös muodikas. Hinta oli myös 
hyvä, sillä hän antoi siitä alennusta, ja kertoi miten käsitellä korua oikein. Kaiken lisäksi, 
myyjä antoi pienen lahjan kaupan päälle ja pakkasi ostokseni kauniisti. Kaupasta jäi niin 
hyvä mieli, että haluaisin sinne uudestaan.

3. Kaikki nämä elementtiä, ovat hyvin tärkeitä hiusalan liikkeessä. 
esimerkiksi lisäedut, ovat tärkeitä asiakkaalle, sillä jokainen asiakas pitää alennuksista ja 
erilaisista eduista. Väsynyttä asiakasta voi piristää, esittämällä jokin mielikuvatuote, eli 
esimerkiksi jokin uusi hiushoito tuote, joka sopii hänelle. Meidän ydintuote, on meidän omat 
alan kokemukset, omat taidot, sekä mielikuvitus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *